Tuesday 24 November 2009

reformasi anak kedua

halo. kepada anak yang bukan bergelar sulung atau pun along, pasti faham perasaan aku.


cuti musim panas, seminggu sebelum pulang ke tanah air.

"eh, ayah kau beli kereta untuk akak kau eh?" kawan aku bertanya.

dengan kadar segera aku mencapai telefon dan menelefon rumah. positif. myVi hitam untuk si bakal guru. tak-aci-kau-dapat-kereta-atas-nama-kau-sendiri. belajar pun masih belum habis sudah mahu berkereta.


di hari lahir si bakal guru, 23november.

"dapat cincin emas daripada ibu" ujar statusnya di mukabuku. sekali lagi, cemburu. bukan lah aku nak cincin emas itu pula, tapi jika berada di pihak aku sudah tentu kau rasa ketidakadilan-ketidaksaksamaan-kau je selalu dapat lebih-dan aku dapat tengok saja? untuk pengetahuan, tiada hadiah hari lahir untuk aku tahun ini. oh, tahun lepas dan tahun sebelumnya juga.

adakah ini yang dipanggil birokrasi rumah tangga? ahaha :D

sebenarnya aku memang tahu yang ibu bapa aku utamakan kakak daripada aku. dan aku sudah pun lali. cuma kadang-kadang bila benda ni terjadi aku nak cakap kat semua orang "in fact she has everything, i will be better than her one day. and i'm goin to use my own hand" . eh,tiba-tiba english pula. bajet kau ni yazid.

p/s; secara rasminya mengumumkan akan pulang ke tanah air untuk cuti musim sejuk. ;D






18 comments:

desperate ruumate said...

berbeza kisah kita. aku along. satu satunya anak perempuan. tapi aku pulak yang kena diskriminasi. adik adik dapat lebih. haihh.

ajid said...

desperate rumate; tiap family berbeza kan. suddenly nak tuka family lak.ahaha
sabar saja k ;p

Nur Fadhilah Abd Ghani said...

hurm..fad sorg pompuan sulung sorg2. entah2 adik2 fad rase mcm ni..hehhe
thumbs up

ajid said...

fad; kalau adik fad rasa camni ape fad buat eh?ahaha.
ni semua perasaan cemburu ajid je ;D

cupin cipon said...

haha...
ak xde penah kot rase cm2..
xkesah la mak ak nk bg adik n abang ak pape pon...
huhu...
tp adik ak slalu ckp...
'abng sopi 2 anak kesayangan mak,sme dy nak mak bg'....
haha...
adik ak kecik lg,xmatang...
huhu

ajid said...

cupin ; aku kan materialistik.ahaha~
aku pun x matang lg sbb tu rasa cmneh.haha ;D

dillataib said...

aik?kite trbalik la.
dlm famili ak adik bongsu ak
yg lelaki dpt sumenye.
huhu.
jeles?dh tahap cipan je ak jeles.
tp xpe,ak dpt dtg korea.
die xleh lagi.wahahaha
(bkn nk bangga diri,nk sdpkn ati je.)
mgkin die sorg je ank laki kot?

Fareida said...

saba jela jid...even akk anak bongsu...dpt mcm2,tapi certain thing akak dpt lebih2 dr abg n kakak...better kite usaha sendiri dptkn ape yg kite nak...bkn berbangga ngn harta mak ayah yg akn habis gak 1 hari nanti..1 kepuasan yg tak terhingga if kite dpt dari usaha kita sendiri..huhu

ajid said...

sunnymiso; yer yer.kita dapat g korea kan(sedapkan hati juga) ;D

kak eida; sabar ni.tu la,kita jadikan bende ni positif buat kita usaha lebih kuat en. thanks kak ;D

zayer said...

ajid ; kesian buat kao!

bagi anak ke dua or in between mmg begitu,kurg segala2nya

lainlah kami yg sulung atau bongsu!

hakhak..alohh take a positive side lah

ibubapa kao buat begitu supaya kao sedar tedakk akan buat begitu kepada anak2 kao =]

holidays while winter~ing! =]

ajid said...

zayer ; kau mesti bongsu kan.

memang tengah take the positive side la ni.kita pikir harta benda xleh bwk mati kan.ohoho ;D

malaysia mane de winter.sbb tu aku nak balik.lari dari sejuk.haha

Fareida said...

haha...leks ar...berdoa rezeki melimpah ruah utk org2 yg bersabar...hehe...usaha sndri..baru cool bro...hehe

LuluRainbow . said...

hurmmm?
bla ...bla...bla.... :P
tu je ku leh ckp.....

Matluthfi90 said...

1. mahu merasai biokrasi dan sistem hierarchy rumah yang sebenar, jadi la anak sulong dalam enam adik beradik.
2. selamat bercuti :)

reenhusnal said...

hhahhaha lol~kenapa anak sulong rasa adik dpt lebih n adik rasa kakak/abg dpt lebih?ngehehe~n mak ayah pulak akan ckap
"mak dan ayah xpernah bezakan kasih sayang untuk semua anak-anak"..so sape yg lebih n sape yg kurang ni?hahha ^^

ajid said...

mud ;huhu,sah kau anak sulung kan.
selamat bercuti jugak

reen ;kesimpulan,semua manusia x pernah puas dgn ape yg dye ade

zayer said...

ajid ; yup,aku anak bongsu tapi kekdg jadi anak last ni ta besh gak..huhu

ceh,betol3,takleh bwk mati..tapi ade gak org yg bawak masuk kubur,sekali timbus daaa..haha

o,kau d malaysia sudah?ingatkan stil d korea!

ajid said...

zayer ; aku kat korea lg la.next month balik kg.yeyeaah ;D