Thursday 13 October 2011

Suratan atau Kebetulan

Pertama sekali aku kena mengaku yang aku sendiri sudah merasa awkward menulis di blog sendiri. Semoga masa menentukan kemana arahnya blog ini.

***************

Oleh sebab blog is like open diary, aku nak tulis cerita yang aku rasa bersejarah ini dekat sini juga. Tak kira.
FYI, dua hari lepas adalah hari lahir aku and I had mix feeling on that day. Senang kata aku emo atas ada sebab-sebab tertentu. Perasaan itu terbawa-bawa hingga ke hari ini. Last night was the climax where I can't get my sleep on my california king bed at all. Dan bangun pagi dengan stress yang teramat. Mengadu sakit kepala dekat private doctor aku lepas tu cakap tak nak pergi kelas langsung kena marah dengan doc cakap jangan mengada-ngada. Kesian kan, dah lah stress lepas tu kena ngada-ngada. Hahaha,

Anyway my private doctor tahu apa yang terbaik untuk diri ini kan and dia dah banyak berjasa memberi nasihat dekat aku yang degil ini. Terima kasih doc, sayang doc =). Kalau kau semua tertanya aku ke kelas ke tidak tadi, errr, dah tentu lah jawapannya tidak. Alasan, sakit kepala.

Done with that part.

Oh ya, kalau kau orang tak faham isi cerita di atas, aku hanya ingin menggambarkan bagaimana keadaan seorang lelaki yang baru masuk umur 22 tahun tengah sengsara dan hatinya remuk bagai kaca yang pecah. Sila masukkan watak ini dalam diri masing-masing kerana the story just begin.

Masa tadi kan, baru je tadi tau, aku tengah buat resume dan sedar sijil aku semua dalam fail-fail lama. Sejurus jumpa fail itu, aku pun buka. Yup, fail tersebut penuh dengan kertas-kertas tak guna masa nak apply university dulu dan notes masa belajar bahasa. So, aku pun belek-belek sikit nak buang apa yang tak perlu sekali terjumpa parcel berisi dokumen yang dihantar oleh parents 4 tahun lalu. I almost throw away the parcel naluri ku mengatakan untuk tengok apa isinya. Syukur, aku dipertemukan dengan hati ibu bapa aku didalamnya. Selama 4 tahun takdir menyimpan hati itu kini bersua juga dengan tuannya. Ia hanya sekeping kertas yang berat untuk ditatap. Setiap kali ditatap setiap kali terasa sesak di dada lantas mengalir air mata tanpa disedari.

Overwhelmed by the contents. Indah. Amat indah. Lebih indah dari puisi cinta. Ditulis oleh tangan kasar yang mendukung aku sewaktu kecil, memegangku semasa bangku sekolah, dan yang memukulku dikala berbuat salah. Tulisan ayah. Turut terbit perasaan bersalah di benak hati selama ini sering berfikiran ayah tidak pandai meluahkan perasaan sayang, begitu juga ibu. Silap rupanya. Mereka amat menyayangi dan sentiasa meluahkan perasaan mereka cuma aku sedikit dungu untuk memahami. MasyaAllah.

Suratan atau Kebetulan? Aku pun tidak tahu tetapi ini merupakan ubat terbaik yang sekali gus memulihkan semangat aku. Dan aku belajar untuk menyayangi dan menghargai setiap insan yang menyayangi kita.


SUNGGUH, INI ADALAH HADIAH HARI LAHIR TERAGUNG.










5 comments:

seboleh2 said...

heppy bestday ajid...

seboleh2 said...

hepy bestday ajid...haha

seboleh2 said...

hepy bestday ajid weyyy

iyllienaz said...

happy birthday!! yeay i'll going to seoul nx month..

shafarshahril said...

those 'missing' parts are the sweetest moment of being apart.