Sunday 30 January 2011

ubah cara berpakaian sebelum ubah mentaliti.

Hai... Errrr, malas nak buat pendahuluan boleh? Terus ke isi sahaja ok adik-adik.

1. Fesyen musim sejuk di negara tropika. Cuba pergi ke area Pavillion dan Bukit Bintang, tak sah kalau kau tak nampak anak-anak muda menyarung winter coat sedangkan matahari berada tegak di kepala. Weh, panas kut weh. Aku tahu mesti kau cuba tahan kan kepanasan yang melanda sanubari kau sedangkan ketiak kau dah basah kat dalam winter coat tu. Sudah tu kau dry cleaning tak winter coat tu?

2. tutup kepala tunjuk lengan. Ni pun aku kurang tak berapa nak faham. Come on lah, islam is easy man. Eh, woman lah. Mana pulak para jantan ni bertudung macam yuna kan. Tolong jangan  cuba susahkan benda yang mudah ok cik adik. Islam kata wanita kena tutup semua melainkan muka dan tapak tangan. Okay, mari kita sama-sama scan dari atas. Kepala tutup, bahu perfect, dada tersusun rapi, pinggang S-line tak nampak sangat susuk tubuh , WAITT!, eh pehal siku kau buruk weh. Seriously, aku tak faham kenapa nak bertudung sedangkan kau orang menunjukkan lengan. Please women, CHANGE.

3. Shades. Memang trend sekarang ramai suka pakai shade. Ok, my point is tak perlu kut nak pakai shades dekat dalam shopping mall. Ya, aku tahu kau sayang shades tu. Mungkin kau budak baru nak up kumpul duit sebulan tak makan semata-mata nak beli shades yang original then kau akan rasa rugi kalau tak pakai sebab tu duit kau bukan duit aku dan bukan duit kerajaan so kau tak kisah lah orang nak cakap apa kan. *(panjangnya ayat tanpa koma ni) Mungkin juga kau takut mata kau dijangkiti penyakit, al maklumlah sinaran matahari masa kini kan amat berbahaya untuk mata kita ni kan, tapi harap maklum adik-adik, dalam mall tiada sinaran matahari masuk.

4. Mens in leggings. Ok, yang ni jarang lagi aku jumpa. Dekat korea dah start dah fesyen macam ini cuma they wear shorts after leggings la kan sebagai langkah berjaga-jaga. Tapi aku still tak setuju dengan fesyen yang ini sebab usually leggings dikurniakan untuk kaki yang kurus. Cuba bayangkan kaki bermuscle masuk leggings. macam sarung nangka kut. haha.

Actually, aku hanya just bagi pendapat dan pandangan aku saja. Fesyen is simple. Islam juga. Aku tak kesah kalau kau nak sarung apa-apa pun sebab mungkin itu identiti kau tetapi tolonglah, follow the guidelines.

5 comments:

~ Awa Gof ~ said...

Haha yg ke 2 tu mereka ikut style indon lah. Kat pasar malam lg byk, bulan2 puase yg akak2 jual air tuu, pkai mcm singlet dah, tp pkai tudung, bnde2 yg tkuar tu, eii geli, trus patah balik tk bli air dia.

Unknown said...

aku ok tk pakai leggings..ahahaha
suke no 1...kl sejuk tau udaranye :P

normazuin jamaludin said...

sgt suke bce entry kali nie..
&& menyokong dgn ketat2 yg no 2 tuh..
ish3..xptot2..mang rmai bg gurlz skang nie bertudung hnye ekot fesyen tp bab yg len xjge..hm..zaman da moden..mcm2 la yg jdk..=)

ajid said...

snowheart;hahaha.setakat ni i tak jmpa lagi peniaga macam itu. bahaya tuuuuu =p

fir; haha. cuba lah pakai. post kat fb. errr. sejuk lah sangat kan kl tu. LOL

ajid said...

pingu; thanks for reading. =)
tu lah pasalkan, susah kalau tak faham agama ni betul2.